Aspecten van de Belgische kunst na '45 - WILLEM ELIAS

  • Willem Elias
    • CV Willem Elias
    • Publicaties Willem Elias
    • 2017 – BAD – Where arts meets design
    • 2016 – DE-GENERATIES
      • De 80 kunstenaars – Willem Elias
    • HISK
    • VKE
    • VUB
    • Voordrachten
    • Contact
  • Schilderkunst
    • Abstract expressionisme of de lyrische abstractie
      • Pierre Vlerick
    • Cobra
    • Existentiële schilderkunst
      • Jan Burssens
    • Expressionisme
    • Fantastisch of magisch realisme
      • Octave Landuyt
      • Jef Van Tuerenhout
    • Fundamentele schilderkunst
      • Raoul De Keyser
      • Luc Tuymans
      • Hugo Duchateau
    • Geometrisch abstracte of conrete kunst
    • Hyperrealisme
      • Roger Wittevrongel
    • Informele kunst
    • Jonge Belgische schilderkunst
    • Narratieve schilderkunst
      • Frank Maieu
      • Fred Bervoets
    • Neo-expressionisme
    • Neo-realisme en “Ecole de Paris”
      • Jos Verdegem
    • Neoconstructivisme
    • Neosymbolisme
    • Nieuwe figuratie
      • Roger Raveel
    • Post-expressionisme en animisme
      • Armand Vanderlick
      • Henri-Victor Wolvens
    • Surrealisme
    • Transavant-garde
      • Jean Bilquin
  • Beeldhouwkunst
    • Arte Povera
    • Assemblage
    • Existentiële beeldhouwkunst
    • Kinetische kunst en op-art
    • Minimalisme
    • Neokubisme
  • Andere aspecten
    • Conceptuele kunst
      • Body Art
      • Installatiekunst
      • Kunst als maatschappijkritiek
      • Kunst en taal
      • Neodadaïsme
      • Videokunst
    • Postmodernisme
      • Kunst en massacultuur
      • Ugly Realism
    • Kunst vanuit het medium
      • Brons
      • Grafiek
      • Keramiek
      • Multimedia als nieuwe media
    • Reflecties
      • Kijken is de kunst
      • Kunst en feminisme
      • Kunst en wetenschap
  • Kunstfilosofie
  • Kunsteducatie
  • Snoecks
You are here: Home / Willem Elias / VUB

VUB

Willem Elias is gewoon hoogleraar aan de VUB te Brussel en decaan van de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen.

De Vrije Universiteit Brussel is ontstaan uit de Franstalige Université Libre de Bruxelles (ULB) die in 1834 door de Brusselse advocaat van Vlaamse oorsprong, Pierre-Théodore Verhaegen, gesticht werd. Het was zijn bedoeling een universiteit op te richten die onafhankelijk zou zijn van Staat en Kerk en waar academische vrijheid zou heersen. Hoewel reeds in 1935 aan de faculteit Rechtsgeleerdheid van de ULB cursussen in het Nederlands gedoceerd, werden, duurde het nog tot 1963 voor in vrijwel alle faculteiten cursussen in het Nederlands konden gevolgd worden. Met de wet van 28 mei 1970 werd de op 1 oktober 1969 doorgevoerde splitsing van de oude universiteit in een Nederlandstalige (VUB) en Franstalige (ULB) universiteit, een juridische, administratieve en wetenschappelijke realiteit.

De Vrije Universiteit Brussel heeft als enige Vlaamse universiteit het principe van ‘Vrij Onderzoek’ in haar statuten ingeschreven. Dit principe is gebaseerd op een tekst van de Franse wiskundige en natuurfilosoof Henri Poincaré (1854-1912) die zegt dat:

Het denken mag zich nooit onderwerpen,

  • noch aan een dogma,
  • noch aan een partij,
  • noch aan een hartstocht,
  • noch aan een belang,
  • noch aan een vooroordeel,
  • noch aan om het even wat,
  • maar uitsluitend aan de feiten zelf,

want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.

Educatiewetenschappen

Educatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel staat op vlak van universitair onderwijs voor twee opleidingen: Agogische Wetenschappen en Onderwijskunde. Vanaf het eerste jaar worden studenten in de Bachelor Agogische Wetenschappen voorbereid om door te stromen naar de Master Agogische Wetenschappen en/of de Master Onderwijskunde.

De studenten die de opleiding aanvatten, brengen een veelvoud aan interessegebieden mee, maar hebben één gemeenschappelijk motief: het werken met mensen. Eerder dan door specialismen opereren de agogische wetenschappen en onderwijskunde dan ook multidisciplinair en multifunctioneel. Multidisciplinair betekent dat we ons beroepenop de inzichten van de filosofie die denkmodellen, mens- en wereldbeelden aanbiedt en deze in vraag stelt; op de sociologie die ons inzicht geeft in de maatschappelijke systemen en verhoudingen; en op de psychologie die ons meer leert over de mensen met wie werken. Multifunctioneel verwijst naar de drie niveaus (of functieprofielen) waarop we actief zijn: het niveau van begeleiding, een beheersniveau en een niveau van beleidsontwikkeling. Deze niveaus worden overkoepeld door de belangrijke onderzoeksfunctie die in de opleidingen centraal staat en de verschillende niveaus in verband brengt met elkaar.

De opleidingen agogische wetenschappen en onderwijskunde zijn bovendien sterk verankerd met het praktijkveld en volgen maatschappelijke ontwikkelingen op binnen onder meer de domeinen van kunsteducatie, cultuurbeleid, gemeenschapsvorming, diversiteit, vergrijzing, onderwijsvernieuwing, educatieve leeromgevingen,… Internationaal profileert de opleiding zich als (adult) educational sciences. Naast onze internationale contacten en activiteiten op vlak van onderzoek, blijven we ook niet achter in het gebied van ons onderwijsaanbod . Vanaf het academiejaar 2011 – 2012 is ons onderwijsaanbod aangevuld met de nieuwe Engelstalige Master of Educational Sciences (Curriculum Design and Innovation). Internationalisering ten top. We zullen immers niet alleen internationale studenten aantrekken. We plannen op termijn ook in zee te gaan met internationale lesgevers, universiteiten…

Meer info over VUB

Meer info over de vakgroep Educatiewetenschappen

Print Friendly, PDF & Email

Geen kunst of filosofie zonder een goed glas wijn

Een overzicht van de kunstenaars

Werner Mannaers Auguste Mambour Antoine Mortier Lieve De Pelsmaeker Englebert Van Anderlecht Joseph Lacosse Mig Quintet Roland Van den Berghe Jozef Peeters Jacques Moeschal Luc Peire Mark Cloet Marcel Mariën Guy Rombouts Maxime Van De Woestyne Carmen Dionyse Christian Dotremont Luc Tuymans Maurice Wyckaert Wim Delvoye Gilbert Swimberghe Marie-Jo Lafontaine E.L.T. Mesens Marianne Berenhaut Jos Verdegem Jan Van Den Abbeel Emile Desmedt Philippe Vandenberg Karel Dierickx Frank Maieu Marc Mendelson Marc Lambrechts Hans Vandekerckhove Jef Van Tuerenhout Luc Hoenraet Florence Fréson Guy Leclercq vandenberg Guy Degobert Paul Gees Jan Burssens Jean Brusselmans Hugo Duchateau Anto Carte Guy Vandenbranden José Vermeersch Frank Steyaert Walter Leblanc Peter Beyls René Barbaix Yves Zurstrassen Marcel Broodthaers Luc De Blok Albert Saverys Enk De Kramer Chantal Grard Colin Waeghe Antoon De Clerck Octave Landuyt Roger Wittevrongel Ronny Delrue Edgart Tytgat vandekerckhove Anne Bonnet Roger Raveel René Magritte Panamarenko Jean-Paul Laenen Walter De Rycke Tinka Pittoors Roel D'Haese Constant Permeke Paul Van Gysegem Guillaume Bijl Hilde Van Sumere Ingrid Ledent Tjok Dessauvage Erna Verlinden Jo Delahaut Liliane Vertessen Camille D'Havé Ulrike Bolenz Karin Hanssen Peter De Cupere Bart Decq Peter Weidenbaum Jane Graverol Victor Leclercq Gauthier Hubert Jean-Georges Massart Jan Cox Pierre Vlerick Roger Somville Koen van den Broek Michel Buylen Fik Van Gestel George Grard Camiel Van Breedam Merlin Spie Henri-Victor Wolvens Jan Vercruysse Pierre Alechinsky Piet Stockmans Etienne Desmet Koen Vanmechelen Serge Vandercam Fred Eerdekens Bram Bogart Jean Bilquin Gudny Rosa Ingimarsdottir Armand Vanderlick Gaston Bertrand Pol Bury Michel Seuphor Fred Bervoets Pierre Caille Raoul De Keyser Victor Servranckx Hubert Malfait Paul Delvaux

Belgische kunstenaars na ’45

Geen kunst of filosofie zonder een goed glas wijn

Zoeken op Belgischekunst.be

Recente berichten

  • Peter Beyls, co-creatie tussen mens en machine
  • Magritte en de vrije gedachte
  • Uit de schaduw: de ontwikkeling van kunsten en cultuureducatie in de vrije tijd in Vlaanderen
  • Kunsteducatie duurt het langst
  • Over kunst- en cultuureducatie in musea en erfgoedorganisaties in Vlaanderen
  • De kunstenaar als kunsteducator, Mark Cloet als artistiek spelontwikkelaar en spelleider.
  • Mark Cloet speelt met bakens in de ruimte.
  • Willem Elias kijkt naar Colin Waeghe – juni 2020

Hier kan je zoeken naar de naam van de kunstenaar waar je informatie over wil:

Kunstenaars

Mobile responsive

Belgischekunst.be is een project van Willem Elias en Rudi D’Hauwers en is ontwikkeld volgens het principe van ‘mobile responsive design’. Je leest waar en wanneer je wil op elk toestel van laptop tot ipad en smartphone.

 

  • Willem Elias
  • Inleiding
  • Portfolio
  • Galerij
  • Reflecties
  • Boeken
  • Contact

Return to top of page

Copyright Willem Elias © 2021 · Concept: Rudi DHauwers · Built on the Genesis Framework by StudioPress · WordPress · Log in

nl Dutch
nl Dutchen Englishfr Frenchde Germanit Italianes Spanish