Jan Van Imschoot: The End is Never Near

Gepubliceerd op 10 januari 2024 om 13:25

Begin 2024 loopt in het Gentse SMAK The End Is Never Near, de eerste overzichtstentoonstelling gewijd aan het werk van de Belgische kunstenaar Jan Van Imschoot. Zijn stijl omschrijft hij zelf als ‘anarcho- barok’: hedendaagse barok met een dosis anarchie. Jan Van Imschoot (°1963, Gent) wordt al eens in één adem vermeld samen met Luc Tuymans en Michaël Borremans. Terecht, al kan je dan voorhebben dat je adem erbij inschoot. Het werk van beide ‘koopmansen’ van de kunst is immers van een ‘zachtzemigheid’ die je niet aantreft in het oeuvre van Jan Van Imschoot. Grote kunstenaars, dat wel. Met een internationaal tentoonstellingspalmares waarvoor je enkel de hoed kan afnemen.

Maar toch te lieve prentjes, in mijn ogen. Bij Borremans vindt men geen spoor van enige maatschappelijke betrokkenheid en bij Tuymans hoeft men de handleiding te lezen. Dan kan men beweren dat hij antikolonialisme toont wanneer hij het portret van een miezerige, onbeholpen koning Boudewijn in Congo schildert. En anti-nazisme wanneer men te weten komt dat een gezellig schemerend lampenkapje van mensenhuid blijkt gemaakt te zijn. En zo heeft hij wel een beeld voor elk maatschappelijk probleem. Let op! Van Imschoot heeft geen bezwaren tegen het mercantiele van de kunst. ‘Ik heb liever dat men mijn werk koopt, dan dat men erin gelooft.’, liet hij zich ontvallen in een of ander interview. Inderdaad, zou men de filosofische vraag ‘Wat is kunst?’ beantwoorden als ‘dat is waarvoor een kunstliefhebber zijn portefeuille bovenhaalt en een som op tafel legt die de markt van vraag en aanbod ruim overschrijdt’? Wat dat betreft, zit Jan Van Imschoot goed, sinds hij samenwerkt met de Brussels-Parijse galerie Templon. Twee jaar na elkaar een tentoonstelling in Parijs, is niet evident. Volgend jaar in New York. Ook de boeken komen eraan. Eerst een lijvige catalogus bij Templon en in februari vorig jaar werd een boek voorgesteld in het SMAK, waar hij nu nog een lopende, grote tentoonstelling heeft.

www.geuzenhuis.be

Artikel verschenen in De Geus, januari 2024. Het volledige artikel kan u hieronder verder lezen:

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.