Bibliografie

Gepubliceerd op 24 oktober 2011 om 18:19

Boeken

––K. Abraham, OEuvres complètes, tome I: 1907–1914. Rêve et mythe, Paris, Payot, 1965

––T.W. Adorno, Prismen, Kulturkritik und Gesellschaft, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1955

––M.C. Aelbrecht & J.H. Barnett & M. Griff, eds., The Sociology of Art and Literature, London,

Duckworth,1970.

––V.C. Aldrich, Philosophy of Art, London, Prentice-Hall, 1963

–– J. Aler, ed., De functie van de kunst in onze tijd, Den Haag, Servire, 1962

–– J. Aler, ed., Actes du cinquième congrès international d’esthétique, Amsterdam 1964, La Haye-Paris, Mouton, 1968

––L. Althusser, Pour Marx, Paris, Maspero, 1971

––L. Althusser, Drie opstellen over kunst en ideologie, Nijmegen, SUN, 1980

––R. Arnheim, Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. New Version, Berkeley-Los Angeles-London, University of California Press, 1954

––R. Arnheim, Toward a Psychology of Art. Collected essays, Berkeley-Los Angeles, University of California Press, 1966

––R. Arnheim, Visual Thinking, Berkeley-Los Angeles-London, University of California Press, 1969

––R. Arnheim, To the Rescue of Art: Twenty-six essays, Berkeley-Los Angeles-Oxford, University of California Press, 1992

––R. Arnheim, New Essays on the Psychology of Art, Berkeley-Los Angeles-London, 1986

––H. Arvon, L’esthétique marxiste, Paris, Presses Universitaires de France, 1970

––R. Barthes, Essais critiques, Paris, Editions du Seuil, 1964

––R. Barthes, Le plaisir du texte, Paris, Editions du Seuil, 1973

––R. Barthes, Roland Barthes par Roland Barthes, Paris, Editions du Seuil, 1975

––R. Barthes, Leçon, Leçon inaugurale de la chaire de sémiologie littéraire du Collège de France, prononcée le 7 janvier 1977, Paris, Editions du Seuil, 1978

––R. Barthes, Le grain de la voix. Entretiens 1962–1980, Paris, Editions du Seuil, 1981

––R. Barthes, L’obvie et l’obtus. Essais critique III, Paris, Editions du Seuil, 1982

––R. Barthes, Mythologies, Paris, Editions du Seuil, 1970

––R. Bastide, Art et société, Paris, Payot, 1972

–– J. Baudrillard, Le système des objets, Paris, Gallimard, 1968

–– J. Baudrillard, La société de consommation. Ses mythes, ses structures, Paris, Gallimard, 1970

–– J. Baudrillard, Pour une critique de l’économie politique du signe, Paris, Gallimard, 1972

–– J. Baudrillard, A l’ombre des majorités silencieuses ou la fin du social, Paris, Deno.l-Gonthier, 1982

–– J. Baudrillard, Les stratégies fatales, Paris, Grasset & Fasquelle, 1983; Ned. vert.: De fatale strategieën Amsterdam, Duizend & Een, 1985

––M.C. Beardsley, The Aesthetic Point of View, Ithaca & London, Cornell University Press, 1982

––M.C. Beardsley, Aesthetics from Classical Greece to the Present. A Short History, New York, University of Alabama Press, 1985

––W. Benjamin, De auteur als producent, Nijmegen, SUN, 1971

––W. Benjamin, Der Begriff der Kunstkritik in der deutschen Romantik, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1973

––W. Benjamin, Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit: drei Studiën zur Kunstsoziologie, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1973; Ned. vert.: Het kunstwerk in het tijdperk van zijn technische reproduceerbaarheid , Nijmegen, SUN, 1985

–– J. Berger, Art and Revolution, London, Writers and Readers, 1969

–– J. Berger, Ways of Seeing, Harmondsworth, Penguin, 1972; Ned. vert.: Anders kijken, Nijmegen, SUN, 1974

––D.E. Berlyne, Conflict, Arousal, and Curiosity, New York, Mc Craw-Hill, 1960

––R.J. Bernstein, ed., Habermas and Modernity, Cambridge/Massachusetts, MIT Press, 1985

––E. Bloch, Das Prinzip Hoffnung, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1959

––M. Blonsky, ed., On Signs, Oxford, Basil Blackwell, 1985

––H. Bloom e.a., Deconstruction and Criticism , New York, Seaburry Press, 1979

––K.R. Boff e.a., eds., Handbook of Human Perception and Performance, New York, John Wiley & Sons, 1986

––E. Bolle, Macht en verlangen. Nietzsche en het denken van Foucault, Deleuze en Guattari, Nijmegen, SUN, 1981

–– J. Boomgaard & S. Lopez, Van het postmodernisme, Amsterdam, SUA, 1985

––D.J. Bos, ed., Michel Foucault in gesprek. Sex, macht en vriendschap, Amsterdam, De Woelrat, 1985

––P. Bourdieu & A. Darbel, L’amour de l’art: les musées d’art européens et leur public, Paris, Editions de minuit, 1966

––P. Bourdieu, La distinction. Critique sociale du jugement, Paris, Editions de Minuit, 1979

––J. Bouveresse, Wittgenstein: la rime et la raison. Science, éthique et esthétique, Paris, Editions de Minuit, 1973

–– J.M. Broekman e.a., Structuralisme. Voor en tegen, Bilthoven, Ambo, 1974

––C.P. Bru, Les éléments picturaux, Leuven, Vander, 1975

––M. Bucquoye, ed., Interieur ‘86, catalogus 10de Biënnale, Kortrijk, Interieur, 1986

––P. Bürger, Theorie der Avantgarde, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1974

–– J. Burnham, The Structure of Art, New York, Braziller, 1973

––G. Charbonnier, Entretiens avec Lévi-Strauss, Pans, Union G.n.rale d’Editions, 1961

––A. Comagnon, ed., Prétexte: Roland Barthes. Colloque de Cerisy-La-Salle 1977, Pans, Union G.n.rale d’Editions, 1978

––H. Damisch, Théorie du nuage. Pour une histoire de la peinture, Paris, Editions du Seuil, 1972

––A.C. Danto, The Transfiguration of the Commonplace. A Philosophy of Art, Cambridge/Massachusetts –London/England, Harvard University Press, 1981

–– S. de Beauvoir, La force de l’âge, Tome I & II, Paris, Gallimard, 1960

––F. & M. Deconinck, Voelbare grafische kunst, catalogus rondreizende tentoonstelling, 4 dln,, Brussel, Feeling v.z.w., 1989

––G. Deleuze, Foucault, Paris, Editions de Minuit, 1986

––W. A. de Pater, Taalanalytische perspectieven op godsdienst en kunst, Antwerpen, Nederlandse Boekhandeling, 1970

–– J. Derrida, De la grammatologie, Paris, Editions de Minuit, 1967

–– J. Derrida, Marges de la philosophie, Paris, Editions de Minuit, 1972

–– J. Derrida, La vérité en peinture, Pans, Flammarion, 1978

–– J. Derrida, L’écriture et la différence, Pans, Editions du Seuil, 1979

–– J. Derrida, Sporen. De stijlen van Nietzsche, Amsterdam, Het Wereldvenster Weesp, 1985

––V. Descombes, Le même et l’autre. Quarante-cinq ans de philosophie française, 1933–1978, Paris, Edition de Minuit, 1979

––H. Dethier, ed., Provocatie en inspiratie. Provocation et inspiration. Liber amicorum Leopold Flam, 2 dln., Antwerpen, Ontwikkeling, 1973

––G. Dickie, Art and the Aesthetics, Ithaca & London, Cornell University Press, 1974

––H.L. Dreyfus & P. Rabinow, Michel Foucault. Beyond Structuralism and Hermeneutics, Chicago, University of Chicago Press, 1983

––M. Dufrenne, Esthétique et philosophie, Pans, Klincksieck, 1967

––M. Dufrenne, Phénoménologie de l’expérience esthétique, tome I L’objet esthétique, tome II La perception esthétique, Paris, Presses Universitaires de France, 1967

––M. Dufrenne, Art et politique, Paris, Union G.n.rale d’Editions, 1974

––M. Dufrenne e.a., Vers une esthétique sans entrave, Paris, U.G.E., 1975

––D. Dutton, ed. The Forger’s Art. Forgery and the Philosophy of Art, Berkeley-Los Angeles-London, University of California Press, 1983

–– J. Duvignaud, Sociologie de l’art, Paris, Presses Universitaires de France, 1967

–– J. Duvignaud, La sociologie, Paris, Deno.l-Gonthier, 1972

––U. Eco, Apocallittici e integrati, Milano, Bompiani, 1964

––U. Eco, Opera aperta, Milano, Bompiani, 1962

––U. Eco, A Theory of Semiotics, Bloomington, Indiana University Press, 1979

––U. Eco, La structure absente, Paris, Mercure de France, 1984

––U. Eco, Naschrift bij de naam van de roos, Amsterdam, Bert Bakker, 1984

––A. Ehrenzweig, The Psychoanalysis of Artistic Vision and Hearing. An Introduction to a Theory of Unconscious Perception, London, Sheldon Press, 1953

––A. Ehrenzweig, The Hidden Order of Art. A Study in the Psychology of Artistic Imagination, London, Paladin, 1970

––W. Elton, ed., Aesthetics and Language, Oxford, Basil Blackwell, 1954

––F. Erwald, Les dieux dans la cuisine. Vingt ans de philosophie en France, Paris, Aubier, 1978

–– J.B. Fages, Comprendre le structuralisme, Toulouse, Privat, 1968

––L. Feenstra e.a., ed. Waarnemen, Meppel-Amsterdam, Boom, 1989

–– J. Fekete, ed., Life after Postmodernism. Essays on Value and Culture, New York, St. Martin’s Press, 1987

––E. Fisher, Von der Notwendigkeit der Kunst, Dresden, Verlag der Kunst, 1959; Eng. vert.: The Necessity of Art. A Marxist Approach, Harmondsworth, Penguin, 1986

––L. Flam, Gestalten van de Westerse subjectiviteit, Amsterdam-Antwerpen, Wereldbibliotheek, 1965

––L. Flam, De kunstenaar, Brussel, VUB, 1981

––A. Flew, ed., Logic and Language. First Series, Oxford, Basil Blackwell, 1951

––D. Formaggio, L’art, Paris, Klincksieck, 1981

––H. Foster, ed., The Anti-Aesthetic. Essays on Postmodern Culture, Port Townsend-Washington, Bay Press, 1983

––M. Foucault, Les mots et les choses. Une archéologie des sciences humaines, Paris, Gallimard, 1966

––M. Foucault, L’archéologie du savoir, Paris, Gallimard, 1969

––M. Foucault, L’ordre du discours, Paris, Gallimard, 1971

––M. Foucault, Ceci n’est pas une pipe. Deux lettres et quatre dessins de René Magritte, Montpellier, Scholies Fata Morgana, 1973

––M. Foucault & G. Deleuze, Nietzsche als genealoog en als nomade, Nijmegen, SUN, 1981

––M. Foucault, De verbeelding van de bibliotheek. Essays over literatuur, Nijmegen, SUN, 1986

––P. Francastel, La réalité figurative: éléments structurels de sociologie de l’art, Paris, Deno.l-Gonthier, 1965

––R. Franc.s, Psychologie de l’art et de l’esthétique, Paris, Presses Universitaires de France, 1968

–– S. Freud, Psychologische Schriften. Studienausgabe, Band IV, Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag, 1982

–– S. Freud, Bildende Kunst und Literatur, Band X, Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag, 1982

––P. Fuller, Seeing Berger. A Revaluation of Ways of Seeing, London, Writers and Readers, 1982

–– S. Gablik, Progress in Art, London, Thames en Hudson, 1976

––H.G. Gadamer, Wahrheit und Methode, Tübingen, Mohr, 1960

––H.G. Gadamer, Kleine Schriften II, Interpretationen & IV, Variationen, Tübingen, Mohr, 1967 & 1977

––H.G. Gadamer, Die Aktualität des Schönen. Kunst als Spiel, Symbol und Fest, Stuttgart, Reclam, 1983

––H. Gaus, The Function of Fiction, Gent-Leuven-Antwerpen-Brussel, Story-Scientia, 1979

––T.F. Geraets, ed., Rationality Today. La rationalité aujourd’hui, Ottawa, Editions de l’universit., 1979

––E.H. Gombrich, Meditations on a Hobby Horse, London, Phaidon Press, 1978

––E.H. Gombrich, Ideals and Idols. Essays on Values in History and in Art, Oxford, Phaidon Press, 1979

––E.H. Gombrich, Art and Illusion. A Study in the Psychology of Pictoral Representation, Oxford, Phaidon Press, 1980

––N. Goodman, Languages of art. An Approach to a Theory of Symbols, Indianapolis, Hackett Publishing Company, 1976

––N. Goodman, Ways of Worldmaking, Indianapolis-Cambridge, Hackett Publishing Company, 1981

––A. Graafland, ed., De bevrijding van de moderne beweging, Nijmegen, SUN, 1988

––A.J. Greimas, ed., Sign, Language, Culture, Den Haag-Parijs, 1970

–– J. Habermas, Strukturwandel der Öffentlichkeit, Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft, Neuwied-Berlin, Herman Luchterhand Verlag, 1962

–– J. Habermas, Kleine Politischen Schriften, I-IV, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1981

–– J. Habermas, Theorie des kommunikativen Handelns, I & II, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1981

–– J. Habermas, Der philosophische Diskurs der Moderne, ZwölfVorlesungen, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1985

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.